News Flash:

AUTOSTRADA RUŞINII. „De-aş mai duce-o pan’ la toamnă”

24 Iulie 2014
649 Vizualizari | 0 Comentarii
harta comarnic bv 1
După zece ani de promisiuni, cea mai aşteptată autostradă din România, Comarnic-Braşov, pare sortită unui nou eşec, al treilea. Guvernul ia în calcul reluarea licitaţiei pentru acest tronson, deşi în urmă cu şapte luni câştigător a fost desemnat consorţiul Vinci-Strabag-Aktor, care ar fi trebuit să asigure finanţarea construcţiei. Până acum acest lucru nu s-a întâmplat, iar banii promişi de instituţiile financiare internaţionale, daţi ca siguri de fostul ministru Dan Şova, nu sunt deocamdată în planurile concrete ale acestora. Noul ministru al Transporturilor Ioan Rus susţine că o decizie privind soarta autostrăzii va fi luată în această toamnă, neexcluzând varianta reluării licitaţiei. "Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi", a comentat Rus. De menţionat că, din 2004 încoace, Vinci, care face parte şi acum din consorţiul câştigător, a mai fost implicată de două ori în tentativele de construcţie a autostrăzii Comarnic-Braşov, ambele eşuând nereuşind să asigure finanţarea. „În momentul de faţă consorţiul Vinci-Strabag-Aktor nu are nici un comentariu de făcut”, au transmis sec reprezentanţii asocierii declarată câştigătoare în decembrie anul trecut. După ce acum două zile premierul Ponta spunea că autostrada Comarnic-Braşov  "este în continuare un proiect strategic pentru România", noul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, a declarat joi, pentru Mediafax, că o decizie va fi luată în toamnă, sintetizând situaţia: "Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi".

Ministrul Ioan Rus a afirmat că autorităţile vor stabili în toamnă dacă sunt întrunite condiţiile de semnare a contractului pentru construcţia în concesiune a autostrăzii Comarnic - Braşov, în caz contrar procedura urmând să fie reluată.

"Dacă autostrada aceasta costă 100 de lei şi trebuie să plătim în patru ani, la deficit (bugetar - n. r.) îţi intră 25 de lei pe an, pentru că în patru ani se execută autostrada. Dacă Uniunea Europeană, Comisia, ne va lăsa să intre la deficit în cei 25 de ani în care avem de plătit la câştigătorul licitaţiei, 100 împărţit la 25 e 4, avem doar 4 lei în fiecare an la deficitul curent. Asta se analizează acum: risc de trafic, risc de construcţie şi risc de disponibilitate. Funcţie de aceste lucruri, şi pe noi ne vor obliga la 100 de lei deficit anual sau la 4 lei deficit anual. E o mare diferenţă. Noi ducem această discuţie, firma câştigătoare duce discuţia privitor la o construcţie financiară", a declarat ministrul Transporturilor într-un interviu acordat agenţiei Mediafax.

Rus a spus că în această toamnă va fi luată o decizie privind acest proiect, afirmând: "Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi".

 

 

Constructor: Fără comentarii

Zgârciţi cu informaţiile exacte s-au dovedit şi cei de la Strabag, firmă care face parte din consorţiul desemnat în decembrie anul trecut câştigător al licitaţiei. “În momentul de faţă consorţiul Vinci-Strabag-Aktor nu are nici un comentariu de făcut. Continuăm să lucrăm în cadrul stabilit de guvern”, a precizat pentru gândul Paula Rys, corporate communication la Strabag, Austria.

BERD: Proiectul e încă în stadiul incipient de revizuire

Cât îi priveşte pe potenţialii co-finanţatori ai proiectului - BEI şi BERD - despre care fostul ministru Dan Şova declara, în primăvară, că şi-au exprimat “interesul ferm şi sigur” pentru a participa la finanţarea construcţiei autostrăzii Comarnic-Braşov, aceştia au oferit joi pentru gândul acelaşi răspuns, ca şi acum trei luni: “proiectul este încă într-un stadiu incipient de revizuire”.

“Proiectul de autostradă Comarnic-Braşov este încă într-un stadiu incipient de revizuire de către BERD şi nu avem alte comentarii”, a răspuns pentru gândul Olga Roşca, Communications Analyst în cadrul BERD.

Nici reprezentanţii autorităţilor nu mai sunt atât de optimişti. “Marţi ne întâlnim cu ministrul Rus la Craiova, să discutăm”, ne-a declarat Mircea Cosma, preşedinte CJ Prahova.

La începutul lunii iulie,  într-un răspuns pentru Mediafax, CNADNR  arăta că în prezent sunt în desfăşurare "activităţile prealabile" semnării contractelor de finanţare şi al celui de concesiune pentru autostrada Comarnic – Braşov, precizând că obţinerea finanţării pentru un proiect de acest tip presupune "un proces laborios", cu multe etape.

"În prezent se desfăşoară activităţile prealabile semnării contractelor de finanţare şi contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construirea, finanţarea, operarea şi întreţinerea Autostrăzii Comarnic - Braşov. Precizăm că obţinerea finanţării în cadrul unui proiect de concesiune presupune un proces laborios, cu multe etape, care include analiza de tip «due diligence» din partea băncilor interesate în finanţarea proiectului şi care se concretizează prin încheierea unor contracte de finanţare. Lucrările de construire la autostrada Comarnic - Braşov vor fi demarate după semnarea contractului de concesiune şi a contractelor de finanţare", a comunicat CNADNR la solicitarea Mediafax, una dintre întrebările adresate Companiei de Drumuri vizând noul termen estimat pentru semnarea contractului.

Amânare după amânare

Recent, CNADNR a anunţat lansarea unei licitaţii pentru a găsi o firmă care să reactualizeze acordul de mediu pentru autostrada Comarnic-Braşov şi să elaboreze un "raport pentru carnivorele mari".Termenul pentru pregătirea acestor documente, fără de care nu ar putea începe lucrările la autostrada Comarnic-Braşov, este de 12 luni de la data intrării în vigoare a contractului, potrivit caietului de sarcini elaborat de CNADNR.

Astfel că lucrările la Comarnic-Braşov ar putea demara abia în vara anului 2015, iar termenul de finalizare, anunţat pentru 2017, nu ar mai putea fi respectat.

Gândul a scris că raportul de ţară realizat de FMI pentru România relevă că autostrada Comarnic-Braşov nu are deocamdată finanţarea garantată şi că posibilul sprijin financiar din partea BEI şi BERD pentru construcţia autostrăzii ar putea fi nesigur dacă selecţia câştigătorului concesiunii nu se face cu respectarea prevederilor şi practicilor europene.
Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2009, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci - Aktor, a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.

Cel mai recent termen anunţat de autorităţi pentru semnarea acestui contract a fost luna iunie.

Premierul Victor Ponta şi fostul ministru al Transporturilor Dan Şova s-au întâlnit la jumătatea lunii ianuarie, la Palatul Victoria, cu reprezentanţii asocierii Vinci - Strabag - Aktor, care a câştigat licitaţia pentru construcţia acestui tronson, prilej cu care cele două părţi au semnat un memorandum de înţelegere.

Ponta afirma atunci că autostrada Comarnic-Braşov, în lungime de 53 kilometri, va fi finalizată în 2017, la un cost estimat de 1,8 miliarde euro, lucrările de construcţie urmând să înceapă la finalul lunii aprilie.

La sfârşitul lunii martie, Şova spunea că acordul pentru construcţia autostrăzii va fi semnat în iunie, nu în aprilie, aşa cum se anunţase iniţial, amânarea termenului fiind un lucru "eminamente pozitiv" întrucât statul a reuşit să obţină angajamentul ferm din partea BEI, BERD şi Banca Mondială pentru susţinerea proiectului.

La 24 iunie, dată la care şi-a anunţat demisia din funcţia de ministru al Transporturilor, Şova a afirmat că acordul va fi semnat "în perioada următoare", motivul întârzierii fiind legat de discuţiile dintre constructori şi finanţatorii instituţionali.

Preşedintele Traian Băsescu i-a spus la 25 iunie lui Ioan Rus, după depunerea jurământului, să fie atent la premisele contractării acestei autostrăzi, precizând că, din informaţiile sale, s-au produs deja acte de corupţie.

Tentativele Vinci de a construi Comarnic-Braşov

Gândul a arătat că Vinci a mai avut şi alte tentative de a construi Comarnic-Braşov.

În 2004 a eşuat prima tentativă de construire prin concesiune a autostrăzii Comarnic-Braşov. Guvernul Năstase selectase firma Vinci pentru construcţia acestui tronson, dar şi pentru segmentele Bucureşti-Ploieşti şi Predeal -Braşov. Draftul proiectului era gata, dar Comisia Europeană s-a opus, nefiind de acord cu modul în care au fost selectaţi viitorii concesionari şi precizând că legislaţia privind parteneriatul public-privat trebuie refăcută.

O altă încercare pentru găsirea unui concesionar a avut loc în 2010. Ministrul Transporturilor, la acea vreme, Radu Berceanu, preşedintele grupului francez Vinci si un reprezentant al companiei elene Aktor semnaseră la începutul anului 2010 contractul de concesiune pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brasov, proiectul urmând să fie finalizat pănă in ianuarie 2014.

Consorţiul Vinci-Aktor a renunţat însă în aprilie 2010 la contractul de construcţie în concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, în valoare de 1,5 miliarde de euro, invocând clauze contractuale. În fapt, consorţiul nu reuşise să strângă banii necesari lucrării. Tronsonul avea atunci ca termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani în total 4,8 miliarde de euro.
Sursa: gandul.info. 


g ndul g ndul
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Pascani.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1627 (s) | 35 queries | Mysql time :0.042723 (s)