News Flash:

LEGEA pentru liniştea incompatibililor din administraţia locală. Un singur vot îi desparte pe aleşi de caştigarea războiului cu ANI

19 Mai 2014
508 Vizualizari | 0 Comentarii
parlamentari
Un singur vot îi mai desparte pe aleşii locali de câştigarea războiului cu ANI şi de rezolvarea problemei incompatibilităţii. Într-un proiect legislativ, aflat la vot final în Camera Deputaţilor, se prevede că primarii şi şefii de Consilii Judeţene nu vor mai putea fi declaraţi incompatibili pentru prezenţa în Adunările Generale ale Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară (ADI). Agenţia Naţională de Integritate nu a fost consultată şi nu susţine adoptarea acestui proiect legislativ. Preşedinţii de Consilii Judeţene şi primarii vor putea participa în Adunările Generale ale Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), se prevede într-un proiect legislativ aflat la vot final în Camera Deputaţilor, iniţiat de şase deputaţi PSD. Printre iniţiatori se află  Florin Iordache, cel care a coordonat în luna decembrie adoptarea, în secret în Comisia Juridică, a proiectelor de lege privind amnistia, graţierea şi modificările la Codul Penal, şi liderul grupului PSD din Camera Deputaţilor, Marian Neacşu. Proiectul are şanse mari să fie votat după alegerile europarlamentare, până pe 25 mai fiind puţin probabil să existe cvorum pentru votarea sa.

Propunerea legislativă vizează modificarea şi completarea legii nr 51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice şi a fost respinsă de Senat în noiembrie 2013.

Prin acest proiect, şefii din teritoriu vor evita situaţiile de incompatibilitate şi problemele cu ANI. În prezent, Agenţia susţine că primarii şi şefii de CJ nu dreptul să fie reprezentanţii comunităţilor pe care le conduc în aceste adunări generale ale ADI, care au ca obiect de activitate serviciile de utilităţi publice.

Această problemă a stârnit anul trecut revolta primarilor şi şefilor de CJ, ei susţinând că aproximativ 1.200 de aleşi s-ar afla în situaţii de incompatibilitate din cauza prezenţei în AGA de la ADI-uri. Printre cele mai cunoscute cazuri de incompatibilitate sunt cele ale preşedinţilor CJ, Aristotel Căncescu – Braşov, Nicuşor Constantinescu – Constanţa şi a primarului Sibiului Klaus Iohannis. Căncescu şi Iohannis au câştigat la prima instanţă procesul cu ANI, decizia finală aparţinând Curţii Supreme.
În Camera Deputaţilor, proiectul a primit aviz pozitiv din partea Comisiei Juridice, deşi Guvernul a transmis în punctul său de vedere că nu susţine această propunere legislativă.
Parlamentarii precizează însă că s-a ţinut cont de punctul de vedere al Guvernului şi au formulat amendamente la proiectul iniţial.
Cea mai importantă prevedere se referă la faptul că „primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene să fie reprezentantanţii de drept ai comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor în adunările generale ale asociaţiei de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice şi să îşi poate delega această calitate prin dispoziţie”.

În proiectul legislativ se prevede că, dacă îşi deleagă atribuţia de reprezentare în ADI-uri, primarul sau preşedintele de CJ stabileşte cine îl înlocuieşte. În legislaţia actuală, reprezentantul unităţii administrativ teritorială în ADI este desemnat de Consiliul Local sau de Consiliul Judeţean, nu direct de primar sau de şeful de CJ.

Un alt amendament depus de pesedişti este că "operatorii regionali, care au beneficiat de un contract de delegare a gestiunii prin atribuire directă, nu pot fi privatizaţi şi nu pot atribui managementul unor entităţi private pe toată durata contractului de delegare a gestiunii". ANI susţine că prin acest amendament, pot apărea entităţi şi situaţii juridice care nu vor fi supuse reglementării regimului juridic privind incompabitilibăţile şi conflictul de interese. Practic, prin asocierea operatorilor regionali pot apărea entităţi, care momentan nu sunt prevăzute în lege, deci reprezentanţii acestora nu pot fi verificaţi de ANI.

ANI: Nu am primit iniţiativa, nu susţinem adoptarea ei

Gândul a cerut un punct de vedere Agenţiei Naţionale de Integritate asupra acestui proiect legislativ.

"Propunerea legislativă privind modificarea şi completarea Legii 51/2006 nu a fost înaintată ANI pentru formularea unui punct de vedere. ANI nu susţine adoptarea propunerii legislative", se arată în răspunsul ANI pentru gândul.

În documentul citat, se precizează că Agenţia nu susţine prezenţa şefului de CJ şi a primarilor în Adunările Generale ale ADI-urilor şi nici delegarea acestei reprezentări direct de către primar sau preşedintele CJ.

"Reprezentarea autorităţii administrativ teritoriale în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se poate realiza de către orice persoană stabilită prin hotărâre a consiliului local sau a consiliului judeţean şi a cărei desemnare nu încalcă regimul incompatibilităţilor. Participarea unităţii administrativ teritoriale printr-o asociaţie de dezvoltare  intercomunitară în cadrul unui operator economic, care funcţionează în regimul juridic al unei societăţi comerciale, ce serveşte mai multe unităţi administrativ-teritoriale este realizată din nevoia unui interes local, care împreună cu celelalte interese locale asociative, stabilesc un cadrul general comun, cu caracter regional din punct de vedere geografic, nefiind necesară  sau obligatorie desemnarea primarilor şi preşedinţilor de consilii judeţene în cadrul organelor colective de conducere ale acestor entităţi", este punctul de vedere al ANI.

În privinţa amendamentului depus de deputatul Gheorghe Marin, cel care permite operatorilor regionali să se asocieze, ANI afirmă că prin aplicarea acestuia apar entităţi şi situaţii juridice care nu au "fost avute în vedere de legiuitor la momentul reglementării regimului juridic privind incompatibilitatea şi conflictul de interese".

"Opinăm că formularea amendamentului crează confuzie din punct de vedere al fondului reglementării, întrucât posibilitatea de asociere a operatorilor care au beneficiat de un contract de delegare a gestiunii prin atribuire directă, poate determina crearea unor entităţi şi situaţii juridice noi care nu sunt explicitate şi care nu au fost avute în vedere de legiuitor la momentul reglementării regimului juridic privind incompatibilităţile şi conflictul de interese. În această situaţie, evident că interesul public ar putea fi afectat prin posibilitatea aleşilor locali de a  exercita autoritatea publică cu încălcarea principiilor stabilite prin Legea nr. 161/2003.  A reglementa exercitarea de atribuţii pentru aleşii locali în cadrul unor entităţi neexplicitate de legiuitor, şi care nu au fost avute în vedere la momentul reglementării situaţiilor de incompatibilitate, are  ca efect generarea unor conflicte de interese şi eludarea principiilor amintite anterior", susţine ANI.

Mai mult, ANI adaugă că prin acest amendament "nu rezultă cu exactitate care sunt operatorii care pot fi privatizaţi şi care pot atribui managementul unor entităţi private pe durata contractului de delegare a gestiunii".

Dragnea: Nu poate exista incompatibilitate între public şi public

Primarii şi preşedinţii de Consilii Judeţene au declarat în mai multe rânduri că prezenţa lor în AGA ADI-urilor este un lucru normal, care se întâmplă peste tot în Europa. Vicepremierul Liviu Dragnea sprijină punctul de vedere al aleşilor locali, afirmând că nu poate exista incompatibilitate între public şi public. De altfel, la întâlnirea informală de la Braşov a liderilor PSD, celor din teritoriu li s-a promis că problema incompatibilităţilor va fi rezolvată în acest an.

Disputa dintre primari, şefii de CJ şi ANI a pornit de la aşa-numitele asociaţii de dezvoltare intercomunitară (ADI), forme de asociere la care localităţile şi judeţele au fost, practic, obligate, aceasta fiind, în lipsa regionalizării, o condiţie esenţială în accesarea fondurilor de mediu de la Uniunea Europeană. Astfel, pentru că UE nu se implica în finanţarea reţelei de apă-canal a unei comune sau la modernizarea sistemului de utilităţi al unui oraş mic, dimensiunile proiectului fiind, pentru Comisia Europeană, nesemnificative, primarii s-au asociat în ADI. În aceste ADI, fiecare primărie sau CJ şi-a trimis un om, de regulă şeful instituţiei, după o recomandare venită de la MAI în 2009, practică etichetată însă de ANI ca ilegală. Aici se strâng proiectele tuturor primarilor, se ierarhizează şi, printr-o societate comercială la care localităţile şi judeţele devin acţionari, se trimit la Bruxelles. Banii obţinuţi de la Comisia Europeană se cheltuiesc tot prin această societate comercială, aşa-numitul operator regional, care face licitaţiile şi alege firmele câştigătoare, titreaza gandul.info.

Dacă ADI sunt organizaţii non-profit, regiile pe care le constituie sunt societăţi comerciale. De aici şi incompatibilitatea cu prezenţa în conducerea lor.

Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Pascani.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1670 (s) | 35 queries | Mysql time :0.031817 (s)