News Flash:

PLANUL Guvernului de a-i scăpa, prin lege, pe primarii şi şefii de CJ de DOSARELE PENALE

13 Aprilie 2014
735 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7581 RON (+0.0021)
USD: 4.2739 RON (+0.0318)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
ponta
Vicepremierul Liviu Dragnea propune modificarea legii administraţiei publice locale, astfel încât primarul sau preşedintele de Consiliu Judeţean să nu mai poată fi anchetaţi pentru documentele semnate. Potrivit draftului conceput de Dragnea, dacă un document are semnătura funcţionarilor primăriei sau ai CJ, aceştia trebuie traşi la răspundere şi nu şeful instituţiei. Vicepremierul susţine că anul acesta se va modifica şi legea prefectului, pentru ca aceştia să fie membrii ai partidelor şi nu apolitici. În privinţa descentralizării, social-democratul afirmă că aceasta se va realiza în acest an. Preşedintele executiv al PSD, vicepremierul Liviu Dragnea, a anunţat că la Guvern se lucrează la un pachet pe zona administraţiei locale, care să cuprindă modificări la legea prefectului, legea administraţiei publice locale, legea finanţelor publice locale, legea privind funcţionarii publici, statutul aleşilor locali, legea incompatibilităţilor şi cel privind descentralizarea. Astfel, Dragnea a vorbit de faptul că procesul de descentralizare s-ar putea finaliza până în 2015, iar în privinţa prefectului acesta ar urma să fie politic şi nu apolitic cum este considerat în prezent, scrie gansul.info.

Teme:

despre moţiunea PDL pe descentralizarem-a întristat că au fost doar cinci parlamentari de la PDL în sală

despre descentralizare: Sunt două variante de lucru: o variantă o reprezintă tot promovarea unui proiect unic de lege, care să cuprindă descentralizarea pe toate domeniile sau un proiect de lege pentru fiecare sector în parte

descentralizarea Poliţiei: A fost o manipulare profesionistă şi ministru Stroe a fost manipulat

despre prefect: Dacă este reprezentantul Guvernului, care este guvern politic, poate discutăm să fie reprezentantul politic al Guvernului

legea administraţiei publice locale: Dacă funcţionarii publici care vin la serviciu şi au dat concurs pe anumite domenii de specialitate trebuie să îşi asume şi răspunderea. Dacă toate structurile din primărie îi spun că este în regulă, atunci de ce trebuie să răspundă primarul?

incompatibilităţi: Cum să fie incompatibilitate, pentru că ei merg acolo să apere interesele comunităţii? Trebuie să avem o discuţie serioasă cu ANI
 

INTERVIUL INTEGRAL CU VICEPREMIERUL LIVIU DRAGNEA, MINISTRUL DEZVOLTĂRII REGIONALE

Gândul: V-a uimit faptul că la finalul dezbaterilor asupra moţiunii simple asupra descentralizării în sală mai erau doar 23 de parlamentari?

Liviu Dragnea: M-a întristat, nu m-a uimit. În primul rând, mă aşteptam să fie prezenţi toţi cei 51 de parlamentari care au semnat moţiunea. Nu au fost decât zece, la un moment dat rămăseseră doar cinci. Când am încheiat dezbaterile mai erau 23 de parlamentari în sală. Până la urmă că am fost 23 la final, că puteam să fim câteva sute, subiectul este important. Eu muncesc în continuare la acest proiect, să creez un cadru mult mai larg de dezbatere şi i-am rugat să participe la aceste dezbateri. Dacă au fost interesaţi numai de declaraţii publice, ca să le folosească pentru inventarul propriu de acţiuni în Parlament pentru a le folosi în campania electorală sau sunt interesaţi şi de dezbaterea pe fond a procesului de reformă administrativă.

Vom vedea dacă vor participa la dezbaterile care nu sunt televizate, vor fi dezbateri în grupurile de lucru, tehnice, unde se lucrează zi, noapte. Voi organiza mai multe întâlniri, nu toate în Bucureşti, unde se va sta o zi, două, trei, uneori până noapte târziu, cu cei care sunt interesaţi. Dacă au idei pot fi puse în practică, dar nu precondiţii, acestea sunt condiţiile mele dacă nu le acceptaţi, nu discutăm.

Cât timp ar urma să aveţi aceste dezbateri?

Liviu Dragnea: O să avem o discuţie în guvern, o să am o discuţie cu primul-ministru. Sunt două variante de lucru: o variantă o reprezintă tot promovarea unui proiect unic de lege, care să cuprindă descentralizarea pe toate domeniile sau un proiect de lege pentru fiecare sector în parte. Un proiect de lege pentru Sănătate pe care să-l facem împreună cu Ministerul Sănătăţii, Educaţie, Mediu şamd. În funcţie de decizie politică pe care o vom lua, vom organiza şi aceste dezbateri.

Dacă decizia este pentru fiecare sector în parte, acestea ar urma să intre în vigoare concomitent?

Liviu Dragnea: Ele trebuie să intre în vigoare concomitent. Eu practic susţin tot un proiect de lege pentru că este important ca descentralizarea să fie un tot unitar, dacă îmi este permis să folosesc expresia aceasta. Nu poţi să adopţi un proiect de lege pentru două sectoare, iar  trei proiecte de legi nu se adoptă. Intri cu un proiect de lege care să cuprindă tot. De asemenea, noi suntem avansaţi, am finalizat forma draftului de modificări la legile celelalte administraţie, finanţe publice locale, legea prefectului, funcţionarii publici, statutul aleşilor locali şi o să le pun şi pe acestea în dezbatere împreună cu descentralizarea.

Va fi un pachet pe zona administraţiei publice locale?

Liviu Dragnea: Exact. Sper să reuşim anul acesta, fiind un an destul de greu, cu două rânduri de alegeri, cu parlamentarii care vor fi şi ei implicaţi în cele două rânduri de campanii electorale. Nici nu ştiu dacă după 1 Mai vor mai fi dezbateri în Parlament. Habar nu am ce program are Parlamentul. Sunt şi Sărbătorile de Paşte, apoi vine vacanţa de 1 Mai, dar la minister nu avem vacanţă. Eu la minister o să organizez aceste întâlniri de lucru, vor veni şi aleşii locali, vom continua să lucrăm cu experţii cu care am lucrat şi până acum. Sper să reuşim să ducem la capăt acest proiect.

Până în 2015 se termină legea sau descentralizarea?

Liviu Dragnea: Mi s-a cerut să fac o foaie de parcurs, eu am mai făcut foi de parcurs, dar nu am putut să evaluez blocajele care au fost la Curtea Constituţională. Din păcate, nu ţine doar de mine. Anul trecut nu ştiam că se va rupe USL, ceea ce contează, este important să nu mai ai o asemenea susţinere în Parlament.

A fost o manipulare profesionistă când s-a discutat despre descentralizarea Poliţiei

Descentralizarea Poliţiei mai intră în discuţie? PNL s-a opus acestei descentralizări în perioada USL.

Liviu Dragnea: Nu a fost impedimentul legat de PNL. Din păcate, ideea de a se descentraliza unele competenţe către autorităţile locale prin două variante posibile: sporirea competenţelor actualelor poliţii locale, acolo unde ele există, pentru că nu toate oraşele îşi permit financiar să susţină poliţii locale. Oraşele mari au fonduri suficiente să le susţină, oraşele mici nu au aşa ceva, deci asta era o variantă sau de a se trece nişte competenţe efectiv la autorităţile locale. A fost o manipulare profesionistă recunosc, au speriat lucrătorii din Poliţie, creându-le senzaţia că li se vor diminua drepturile, că va fi tulburare în sistem.

Manipulare din partea cui?

Liviu Dragnea: Din partea celor din conducerea Poliţiei române.

Vă referiţi la ministrul Stroe sau la cei din subordinea sa?

Liviu Dragnea: Nu, cred că şi ministrul Stroe a fost manipulat. Sunt şefi ai Poliţiei Române, nu mă refer la şeful Poliţiei Române, pe care îl apreciez foarte mult, chestorul Tobă, cu care am avut discuţii aprofundate, ci aşa cum se întâmplă şi în celelalte ministere cei din nivelul 2 sau 3 au făcut tot ce este posibil să se blocheze acest proces. Este simplu, ei nu vor să piardă din competenţe. Nu se uită cu ochi buni la plecarea de competenţe către autorităţile locale pentru că le scade lor importanţa. E o viziune îngustă, ei vor cât mai stau la serviciu să aibă competenţe mai mari, aceleaşi cozi să se formeze la ministere, să vină câte un primar, câte un preşedinte de Consiliu Judeţean pentru aprobare. Să fie şi el important în viaţă şi eventuală să mai plece şi cu ceva acasă. Vrând nevrând este un proces care va fi dus la capăt cu toată opoziţia şi din partea preşedintelui Băsescu şi din partea altor instituţii. România nu poate să rămână ultima ţară din UE care să nu aibă descentralizare.

Cei de la UDMR sunt de acord cu acest proiect?

Liviu Dragnea: Ei au fost tot timpul de acord, ei vor mult mai mult, ceea ce nu se poate. Nu putem ajunge acolo unde doresc ei pentru că nu este în regulă, caracterul unitar al statului român trebuie să rămână, pe de altă parte nivelul de descentralizare trebuie să fie egal în Olt, ca şi în Harghita şi Covasna.

Aţi avut noi discuţii cu cei de la UDMR pe acest subiect?

Liviu Dragnea: Sunt vechile discuţii, nu sunt discuţii noi. Ei susţin în continuare acest proiect. Decizia Curţii a sesizat nişte lacune în legislaţia actuală, spre exemplu transferul din domeniul public în cel privat al statului şi a dat interpretări pe care le putem folosi, iar pe de altă parte cred că nu am explicat noi foarte bine zona de competenţe. Nu există niciun impediment să continuăm procesul de descentralizare.

În privinţa prefectului se vorbeşte de prefectul ca fiind apolitic, dar acest lucru nu este real. Ce modificări vor fi?

Liviu Dragnea: Eu am mai spus-o, este foarte greu pentru un prefect, care să zicem că este înalt funcţionar public, apolitic, şi care are printre competenţe asigurarea ca în judeţul respectiv să se aplice programul de guvernare al Guvernului, dacă el nu este pus de Guvern. Una este să spui că un funcţionar public de la un minister, de la nivelul doi, trei, nu trebuie să fie politic, dar nu poţi să-l compari cu prefectul căruia îi dai potrivit Constituţiei competenţa de a conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor. Este incorect, Guvernul este politic, ministerele sunt conduse de oameni politici, asta înseamnă democraţia. Şi tu pui terminaţiile ministerelor din judeţe sub conducerea unui om care a fost pus de un Guvern dinainte. Nu ai nicio garanţie că acel om va face tot ce este posibil ca programul de guvernare să fie dus la îndeplinire.

Care este soluţia?

Liviu Dragnea: O să discutăm.

Poate deveni prefectul secretar de stat?

Liviu Dragnea: Trebuie decis şi sper ca în aceste dezbateri să ajungem la un punct de vedere comun, dincolo de cine este în opoziţie sau la putere pe acest subiect. Mulţi spun că noi suntem într-o ipocrizie generalizată în ceea ce priveşte prefectul. El este apolitic, dar de fapt cum se schimbă guvernele sunt schimbaţi şi prefecţii. Atunci unde mai este stabilitatea? Ne uităm la americani, la celelalte ţări din Europa şi vedem, mergem pe modelul francez, care acum este în plin proces de reformă a administraţiei, ei având un corp de prefecţi foarte mare, care implică şi costuri foarte mari şi sunt prefecţi de stânga, prefecţi de dreapta şi când vine guvernul de dreapta pune prefect de dreapta şi invers sau plecăm de la ideea că prefectul este reprezentantul guvernului în teritoriu. Dacă este reprezentantul Guvernului, care este guvern politic, poate discutăm să fie reprezentantul politic al Guvernului.

Ceea ce este în clipa de faţă.

Liviu Dragnea: Ceea ce a fost tot timpul de la Revoluţie până în prezent este firesc să se întâmple aşa. Face parte din administraţia care vine după alegeri sau asigură stabilitate? Eu nu cred că va exista vreun Guvern în România care să poată să accepte că prefecţii numiţi de celelalt guvern trebuie să gestioneze treburile judeţului sub noua guvernare. Trebuie răspuns la întrebarea asta fără patimă, nu este vorba de cine e la putere sau în opoziţie.

Şi această modificare a legii prefectului se va întâmpla tot în acest an?

Liviu Dragnea: În acest an, pentru că repet nu plecăm de la zero, draft-urile pentru modificarea acestor legi sunt deja făcute. Sigur aceste drafturi sunt puncte de plecare în discuţii. Deci avem descentralizarea, legea administraţiei publice locale ...

Ce modificări vom avea aici?

Liviu Dragnea: O întrebare la care trebuie să dăm un răspuns este legată de decizia de oportunitate şi de responsabilitatea funcţionarilor dintr-o primărie, spre exemplu. Dacă un primar semnează autorizaţii de construcţii, în stânga pe autorizaţie semnează secretarul primăriei, în dreapta semnează arhitectul şef. Un primar nu este obligat nici de Constituţie, nici de legislaţie să fie arhitect şi jurist, şi inginer constructor, să aibă nu ştiu ce specializări, el poate să fie şi cu liceul. Dacă poporul are încredere în el, este votat. Dacă secretarul semnează în stânga, asta îi spune primarului că din punctul de vedere al respectării legii toată documentaţia care stă la baza emiterii autorizaţiei de construcţie este în regulă. Dacă arhitectul semnează în dreapta, acea semnătură îi spune primarului că toate prevederile legale din domeniul disciplinei în construcţii, urbanismului sunt în regulă şi toate condiţiile au fost îndeplinite. Atunci primarul are decizia de oportunitate şi poate semna acea autorizaţie având legitimitatea dată de comunitate că da, acea construcţie se poate realiza. Dacă ulterior, din diferite motive, apare o cercetare sau o reclamaţie că acea autorizaţie a fost emisă într-un fel sau altul sau nelegal, în opinia mea, primarul nu trebuie să răspundă. El nu trebuie să aibă capacitatea, expertiza necesară pentru a verifica dacă toate documentele sunt legale. Este un subiect foarte important şi plecând de la subiectul competenţelor în construcţii se poate extinde. Am discutat mult cu reprezentanţii autorităţilor locale şi reclamă de ani de zile acest lucru.  Dacă funcţionarii publici care vin la serviciu şi au dat concurs pe anumite domenii de specialitate trebuie să îşi asume şi răspunderea. Dacă toate structurile din primărie îi spun că este în regulă, atunci de ce trebuie să răspundă primarul?
Primarii şi şefii de CJ spun că au început să se ferească să semneze pentru că încep anchete împotriva lor.

Liviu Dragnea: Exact asta vă spun şi plecând de la acest mic exemplu, se extinde şi la ceilalţi aleşi locali, la consilierii locali. Aşa cum un parlamentar nu poate fi tras la răspundere pentru votul lui, atunci un consilier local poate fi tras la răspundere pentru votul lui?
Dacă un consilier local nu mai are garanţia că votul lui este liber şi el votează aşa cum îl lasă conştiinţa, dar trebuie să aibă siguranţa că nu este luat la întrebări după aceea pentru cum a votat. Am ajuns la situaţia, la ora la care vorbim, la care aproape toţi când semnează un document în primărie sau consiliul judeţean au o teamă. Oricând cineva poate să îi întrebe de acea semnătură pe care au dat-o, ceea ce nu este sănătos.
Riscăm foarte mult să ajungem la un blocaj în administraţia publică şi numai locală, ci şi centrală. Şi în ministere durează foarte mult până se elaborează actele normative. Sunt şapte, zece sau 15 semnături până ajunge la ministru. Cu toate acestea, ministrul, dacă cineva face o cercetare, şi el este tras la răspundere deşi are în spate 10 – 15 semnături de la funcţionari care sunt de specialitate şi au rolul să spună dacă totul este legal.

Primarii şi preşedinţii de CJ-uri se plâng în legătură cu legea privind incompatibilităţile. Aţi încercat anul trecut să promovaţi un proiect de lege, dar aţi primit aviz negativ de la Ministerul Justiţiei. Ce faceţi mai departe?

Dezbaterea se învârte în jurul statutului Asociaţiilor de Dezvoltare intercomunitară, care sunt constituite pentru Apă şi Canal sau pentru proiectele de gestionare a deşeurilor. Aici este foarte simplu, poziţia mea este foarte clară: în Adunările Generale ale ADI trebuie să fie primarii reprezentaţi, aşa cum, după ce a venit de la Comisia Europeană această recomandare, Guvernul Tăriceanu a recomandate tuturor primarilor să intre în aceste ADI. De ce? Pentru că aici se iau deciziile strategice pentru viaţa comunităţilor, spre exemplu acolo se stabileşte tariful la apă. Nu poţi trimite şoferul de la primărie să fie reprezentant în AGA. Nu cred că poate fi luată în calcul o incompabilitate între public şi public. De ce să fie o problemă dacă este în AGA, pentru că acolo se iau deciziile importante. Cetăţenii l-au votat pe un primar să le apere interesele. Cum să fie incompatibilitate, pentru că ei merg acolo să apere interesele comunităţii?

De ce nu se realizează?

Liviu Dragnea: Încercăm să deschidem un dialog serios cu Agenţia Naţională de Integritate.

În aceeaşi situaţie eraţi şi anul trecut.

Liviu Dragnea: Bun, mai încercăm, speranţa moare ultima. Încercăm să avem un dialog structurat pe această temă.

Dar nu se face niciun pas înainte, se întâmplă ceva?

Liviu Dragnea: Aţi văzut vreun pas înainte, nu l-am văzut nici eu.

De când s-a blocat anul trecut proiectul propus de Asociaţia Comunelor şi promovat de dvs, dar respins de ministerul Justiţiei s-a mai întâmplat ceva?

Liviu Dragnea: Nu este mai bine să-l întrebaţi pe domnul de la ANI?

Modificarea legii nu ar trebui să se facă în Parlament?

Liviu Dragnea: A rămas situaţia blocată în acelaşi moment ca anul trecut. Sper să avem cu cei de la ANI o discuţie liberă, sănătoasă.

Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Pascani.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1694 (s) | 35 queries | Mysql time :0.024834 (s)