News Flash:

Scandal etnic la Biserica Lipoveneasca din satul Bratesti:

Preotul care cere taxa de smecher - FOTO

17 Octombrie 2011
3043 Vizualizari | 1 Comentarii
Titi Tapoc
• Lipovenii din Bratesti se plang, mai mult pe ascuns, de frica tanarului preot Titi Tapoc, ca sunt jecmaniti de bani atunci cand merg sa se spovedeasca si sa se impartaseasca sau cand isi ingroapa apropiatii ori cand se fac slujbe de pomenire a mortilor • Unii sateni arata ca preotul slujeste mai mult "ochiului dracului" decat lui Dumnezeu • El a refuzat sa-i ingroape crestineste pe cei care nu au avut bani sa-si achite taxa la biserica

Singura localitate cu placute bilingve din judet, satul Bratesti, din comuna Stolniceni-Prajescu, o comunitate lipoveneasca cu aproximativ 400 familii, este zguduita de un scandal. Preotul satului, Titi Tapoc, de 32 ani, e acuzat de o parte dintre lipoveni ca modul in care isi practica meseria, cea de preot, nu e tocmai cel mai ortodox. Acesta pare ca slujeste cu ravna mai mult "ochiului dracului" decat lui Dumnezeu. Lipovenii se plang, mai mult pe ascuns, de frica tanarului preot, ca sunt jecmaniti de bani atunci cand merg sa se spovedeasca si sa se impartaseasca sau cand isi ingroapa apropiatii ori cand se fac slujbe de pomenire a mortilor. Satenii spun ca preotul comunitatii cere incontinuu taxe si bani pentru orice. Cativa ei au povestit ca Titi Tapoc nu a vrut sa ingroape unele persoane decedate pana ce familiile sau apropiatii raposatilor nu au achitat taxele catre biserica. „Vine cu apa sfintita prin casele oamenilor si incepe sa sfinteasca de cati bani ii dai. Daca ii dai mai mult, merge si stropeste prin toate camerele casei, prin gradini, fantani si asa mai departe. Daca nu ai bani si ii dai cat ai, 15 lei de exemplu, atunci vine si da cu un pic de apa sfintita printr-o camera sau doua, dupa care pleaca. Noi avem contributia anuala la biserica de 60 lei. Asa ni se spune. Dar ne da chitanta pe 30 lei. Nu stiu de ce nu se da pe intreaga suma. Ca sa te casatoresti trebuie sa dai 300 lei. Fara banii astia nu reusesti sa faci nimic. La orice face parintele trebuie sa scoti bani din buzunar si sa platesti. Lumea mai face donatii, da cand are bani. Dar acum e greu si pentru noi. Stim ca se construieste o biserica, dar daca avem putin, de unde sa dam mai mult? Sunt batrani din sat care au pensie mica, iau medicamente si se tem ca maine - poimaine mor si nu o sa fie ingropati pentru ca nu au platit contributia la biserica. Asa s-a intamplat cu alti sateni care au murit. Nu au avut bani sa plateasca la biserica contributia, erau mai necajiti si preotul nu vroia sa-i ingroape. Nici nu te impartaseste daca nu ai bani. Cazul lui Cozma Ivan la fel. Preotul nu a vrut sa-l ingroape. A trebuit ca familia sa cheme un preot din Targu Frumos. Ne este frica sa spunem prea multe ca parintele tine slujbe, poate nu o sa ne mai primeasca nici la biserica”, s-au plans cativa lipoveni, nedorind sa-si spuna numele de frica preotului.

Patania familiei Ivan

Un lipovan stabilit de cativa ani in Italia a povestit reporterilor BUNA ZIUA IASI prin ce a trebuit sa treaca familia sa. Trofin Ivanov, unicul fiu si mostenitor al lui Cozma si Parascheva Ivan, s-a plans ca preotul satului nu merge decat pe interes. „Mama a inceput sa fie operata de cand eu aveam numai un an. Pana ce a murit, in 2005, a suferit opt operatii. Tata a lucrat ca tractorist si a fost cunoscut in sat ca fiind un om gospodar. Pe oricine intrebi de Cozma Ivan nu o sa auzi pe nimeni ca il vorbeste de rau. Pe toti i-a ajutat. Bunicul meu, la randul lui, a fost dascal al Bisericii Lipovenesti si lider al lipovenilor. El si cu cativa lipoveni au infiintat satul asta. Eu de mai multi ani sunt stabilit in Italia. Mai veneam acasa o data pe an sau, daca nu, la doi ani. Depinde cum puteam rezolva cu serviciul. Dar tot timpul tineam legatura telefonic cu ai mei si le trimiteam si eu bani, atat cat aveam. In ultima perioada, cand s-au imbolnavit, am inceput sa le trimit mai mult, pentru ca ma gandeam ca au nevoie pentru medicamente si altele. In 2005, in luna martie, mi-a murit mama. Nu am reusit sa ajung la inmormantarea ei pentru ca riscam sa imi pierd locul de munca. Am avut si niste probleme si chiar nu am putut sa ajung. Am rugat un prieten sa mearga la cineva care se pricepe sa filmeze si sa-mi inregistreze inmormantarea mamei. Preotul nu a vrut sa lase omul sa filmeze pe motiv ca s-au furat niste icoane prin 1987 si sa nu se vada cum sunt puse ele prin biserica, sa nu intre cumva iar hotii. L-am rugat atunci sa lase sa filmeze ca eu nu am cum sa ajung la inmormantare si vreau sa am un CD cu ultimul drum al mamei mele. Familia mea are o suprafata de pamant langa actualul cimitir. Pentru ca s-a opus sa nu se filmeze, nu am mai acceptat sa se mai ingroape pe pamantul meu. Dupa moartea mamei, tatal meu a trait in concubinaj cu o alta femeie, Maria Sarghi, care avea patru copii. Eu am fost de acord cu acest lucru. Mai ales ca el era singur si simtea poate nevoia sa aiba pe cineva langa el, eu neputand sa vin acasa atat de des. Am acceptat familia cu conditia sa nu se faca nici un act de vanzare - cumparare pe bunurile familiei mele, ale tatei si ale mele, pentru ca eram mostenitor. Familia mea are mai multe suprafete de pamant. Dupa cum spuneam, tata era un lipovan gospodar. O suprafata de pamant am si la noua biserica a satului, care se construieste, acolo fiind si casa batraneasca a bunicilor mei. Preotul a cerut sa cedez tot pamantul comunitatii. Eu nu am fost de acord sa dau tot pamantul, fiind vorba de aproximativ 2.500 mp. Am cedat gratuit 500 mp. Preotul Titi Tapoc si-a luat atunci angajamentul ca il va inmormanta pe tata, bineinteles cheltuielile sa fie suportate de familie. Dupa cativa ani de cand tata traia in concubinaj aflu ca ginerele femeii cu care traia tata a cumparat din bunurile gospodaresti. Dar banii nu se stie daca i-a dat sau nu. In 2008 a murit si concubina. Nimeni nu m-a anuntat. In 2010, in aprilie, am fost anuntat ca tata a fost impartasit, ca se simte rau si ca nu se stie cat o mai duce. Am venit repede acasa. Atunci, practic, am auzit de toate vanzarile facute. Fiind cu servicul in alta tara, nu am putut sa stau prea mult. Prin luna august primesc un telefon de la ginere ca tata a murit si ca a doua zi urmeaza sa-l inmormanteze. Nu aveam cum sa ajung asa repede. La cinci zile am ajuns si eu in tara. Atunci am aflat ca parintele bisericii noastre nu a vrut sa-l inmormanteze pe tata si ca a trebuit sa vina alt preot, din Targu Frumos. A trebuit sa plec repede inapoi la munca. Anul acesta, fiind putin de lucru, am venit acasa sa vad ce se intampla cu gospodaria tatei si terenurile. Asa am aflat cum s-a vandut casa si alte jocuri. L-am intrebat pe parinte de ce nu a vrut sa-l ingroape el pe tata. A zis ca raspunde in fata lui Dumnezeu, atat. Doar i-a promis. Si-a luat angajament. A donat tata si terenuri bisericii, a donat icoane, bani nici nu mai spun. Mai apoi am aflat cum casa batraneasca de langa biserica ce se construieste a fost luata de ginerele Larion, vecin cu preotul, ca sa poata sa o dea la randul lui preotului. Eu nu am nici o pretentie. Donez pamantul de la cimitir comunitatii. Nu vreau nici un ban. Dar nu preotului care si-a batut joc de tata. Care sunt, de fapt, interesele aici? Am mai auzit ca nu este primul caz. Preotul nu ingroapa pe cei care nu platesc contributii la biserica. Contributie stabilita de el. Daca mergi in alte comunitati lipovenesti afli ca e mult mai putin. Sunt batrani care nu au bani, se plang ca se gandesc ca nu vor fi inmormantati ca nu au platit contributia la biserica. Cum poti sa faci asemenea lucruri, tu, ca preot? Toti se tem de el ca le spune ca nu-i ingroapa, nu-i impartaseste daca nu dau bani sau daca vorbesc cu altcineva”, a povestit Trofin Ivanov, fiul mostenitor a lui Cozma Ivanov.

„Sa ajungi sa nu ai si sa nu te inmormanteze preotul din cauza asta, atunci ce mai poti spune?! L-am cunoscut foarte bine pe Ivanov Cozma. Un om gospodar. Tot ce stiu meserie de la el am invatat-o. Am auzit ca preotul nu a vrut sa-l inmormanteze cand a murit. Stiu ca a donat bisericii foarte multi bani, avea si de unde, plus icoane, dar si pamant. Mai sunt oameni cu restante si le este frica ca nu ii inmormanteaza. Eu nu sunt lipovan si nu imi este frica sa vorbesc. Dumnezeu vede cine are dreptate. Poate sa faca si slujbe. Daca spun adevarul, atunci de ce sa imi fie frica? Ei (lipovenii – n.r.) se tem. Is batrani si nu vorbesc”, a declarat Ciubotarita Costica, patronul SMT-ului din zona.

Preot instarit

Tanarul preot nu este de plans atunci cand vine vorba de gospodarie. Localnicii spun ca acesta detine suprafete intinse de teren, unde cultiva legume, principala afacere cu care se ocupa lipovenii. Mai ales de cand este preot, lipovanii povestesc ca se poate lauda cu utilaje si masini tot mai noi. „Are tractor si cam toate utilajele necesare pentru agricultura, un Ford Tranzit, o masina Papuc cu cinci locuri si asa mai departe. De unde a avut bani pentru toate astea? Totusi, sunt destul de scumpe. Fostul preot nu cerea bani incontinuu”, a spus Dumitru Ivan.
Reporterii cotidianului BUNA ZIUA IASI au incercat sa stea de vorba cu preotul dupa slujba. Titi Tapoc a trimis prin niste tineri mesajul ca este prea ocupat si nu are timp. Nici dupa cateva ore de asteptari, nu a dorit sa dea o replica acuzelor ce i se aduc.

Galerie Foto

Ciubotarita_Costica
bratesti titi tapoc dumnezeu ivan trofin ivanov preot
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

vasile  | #6
oameni buni si cind te gindesti ca acesti oameni nau nici un oic de scolarizare in domeniu inclusiv sefu lor care din pacate e diplomat?fara studii superioare? ori sunt niste exigente de afi diplomat sa ai studii superioare sa stii 2-3 limbi de circulatie internationala? conduicerea tarii doarme?:)
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2018 - Pascani.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1590 (s) | 24 queries | Mysql time :0.020040 (s)