News Flash:

Sfaturi pentru conducerea în siguranţă pe timp de iarnă! 7 reguli de aur

7 Ianuarie 2016
231 Vizualizari | 0 Comentarii
masini
Conducerea pe timp de iarnă este un capitol care poate pune probleme chiar şi şoferilor experimentaţi. Schimbarea condiţiilor meteo, cu apariţia gheţii şi a zăpezii, necesită o adaptare rapidă a stilului de conducere. Iată cele mai importante 7 sfaturi de care trebuie să ţineţi cont, oferite de specialiştii revistei Auto Bild.

1. Pregătirea maşinii

Deşi sună banal, este cea mai importantă fază a oricărei călătorii în condiţii de iarnă. De asemenea, e important ca maşina să fie complet curăţată de zăpadă şi/sau de gheaţă, pentru a nu vă pune pe dumneavoastră şi pe ceilalţi şoferi într-o situaţie periculoasă. Odată depăşită această fază, ne putem concentra asupra stilului de conducere. Iar asta începe chiar de la…

2. Plecarea de pe loc

Pe carosabil alunecos se face prin apăsarea uşoară a pedalei de acceleraţie, pentru a evita ruperea aderenţei. În cazul în care roţile se învârt în gol, trebuie cuplată treapta a doua a cutiei de viteze, pentru a reduce cuplul transmis.

3. În timpul deplasării

În timpul deplasării, păstraţi o distanţă generoasă faţă de maşina din faţă, astfel încât să frânaţi în condiţii de siguranţă. Folosiţi cât mai mult frâna de motor, retrogradând treaptă cu treaptă. Pedala de frână trebuie apăsată fin, completând frâna de motor şi evitând blocarea roţilor. Dacă maşina alunecă şi impactul cu cea din faţă este inevitabil, o manevră de ocolire ar putea fi mai avantajoasă, dacă există spaţiu de manevră. Nu uitaţi, însă: dacă maşina pe care o conduceţi nu este dotată cu ABS, apăsarea pedalei de frână peste limita blocării roţilor va face imposibilă direcţionarea maşinii. Se recomandă în acest caz să eliberaţi frâna şi să frânaţi din nou, repetat, păstrând suficientă aderenţă pe roţile din faţă pentru a permite direcţionarea. Este o manevră destul de dificilă pentru începători, care ar trebui exersată suficient în afara drumului public, pentru că vă poate scoate din situaţii periculoase în trafic.

4. Virajele

Virajele sunt dificil de abordat în condiţii de aderenţă scăzută. Reduceţi viteza suficient de mult înainte de intrarea în viraj, pentru că frânarea în curbă este principala cauză de accidente grave pe timp de iarnă. Păstraţi pe cât posibil viteza constantă şi nu frânaţi cât timp roţile sunt bracate. La ieşirea din viraj, accelerarea se face progresiv, urmărind atent reacţiile maşinii.

5. Abordarea rampelor

Abordarea rampelor/pantelor este, de asemenea, o provocare pe timp de iarnă. La urcare folosiţi cea mai mare treaptă de viteză în care motorul încă trage, astfel încât să reduceţi cuplul aplicat roţilor şi să evitaţi pierderea aderenţei. Încercaţi să păstraţi o viteză constantă. La coborârea pantelor, utilizaţi cât mai mult posibil frâna de motor.

6. Dacă eşti blocat în zăpadă

Dacă vă blocaţi în zăpadă, eliberaţi zonele din faţa şi din spatele roţilor. Dacă maşina dispune de un sistem de control al tracţiunii, este recomandat să-l decuplaţi pentru a permite turarea motorului. Încercaţi să faceţi un balans faţă-spate al maşinii şi nu bracaţi roţile, pentru a înainta puţin câte puţin. Nu turaţi foarte mult motorul, pentru că rotirea cu viteză a roţilor va duce la topirea zăpezii şi la formarea unui strat de gheaţă sub roată. Dacă introduceţi obiecte sub roţi pentru a creşte aderenţa, nu staţi pe direcţia acestora pentru că pot fi aruncate, riscul de a fi lovit fiind unul foarte mare.

7. Derapajul

Derapajul este o situaţie frecventă în condiţii de carosabil acoperit cu polei, gheaţă sau zăpadă. Pe puntea faţă, acesta apare la intrarea cu viteză prea mare într-un viraj sau la accelerarea prea energică la ieşirea din viraj (atunci când maşina este una cu tracţiune faţă). În cele mai multe situaţii, ridicarea piciorului de pe pedala de acceleraţie este suficientă pentru recăpătarea aderenţei. Este important să nu bruscaţi comenzile maşinii, pentru a nu ajunge în situaţia pierderii aderenţei pe puntea spate. Atunci când derapajul se produce pe puntea spate, volanul trebuie rotit în sensul în care a plecat spatele (contrabracaj). O uşoară accelerare poate pune suficientă presiune pe puntea spate pentru un plus de aderenţă. Manevra nu este însă intuitivă (instinctul este de a frâna şi, adesea, de a roti volanul în direcţia greşită) şi necesită exerciţiu. Noi vă recomandăm să urmaţi cursuri de conducere defensivă. Este cea mai bună investiţie pe care o puteţi face în viaţa voastră şi a celor apropiaţi.


sursa: libertatea.ro
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Pascani.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1800 (s) | 35 queries | Mysql time :0.048677 (s)